Sprawność zacisków hamulcowych ma ogromne znaczenie dla poprawnego działania układu hamulcowego w pojeździe. Zaciski są przymocowane do zwrotnicy koła, a w nim znajdują się klocki hamulcowe. Zadaniem zacisku hamulcowego jest dociskanie klocków do tarczy. Dzięki temu po zetknięciu tarczy i klocków powstaje tarcie, które pozwala na bezpieczne hamowanie pojazdu. Zaciski hamulcowe są niezbędne między innymi w autobusach. Co wziąć pod uwagę podczas wyboru zacisków?

Nowe czy regenerowane zaciski? 

W przypadku uszkodzenia zacisków hamulcowych w autobusie konieczna jest ich wymiana. Sprawność zacisku przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Właśnie dlatego w wielu przypadkach zakup regenerowanych zacisków hamulcowych okazuje się lepszym rozwiązaniem. Często kluczowym kryterium podczas zakupu części zamiennych do autobusów czy innych pojazdów okazuje się cena.

Zaciski hamulcowe są na tyle ważnym elementem układu hamulcowego, że produkty niskiej jakości mogą stwarzać realne zagrożenie podczas podróży. Właśnie dlatego warto inwestować w zaciski, które w razie potrzeby mogą być oddane do regeneracji. Korzystanie z takiej usługi pozwala na bezpieczną eksploatację produktów dobrej jakości, ponieważ podczas regeneracji zaciski są dokładnie  oczyszczane (również ze śladów korozji). Oprócz tego przechodzą dokładną weryfikację techniczną, a w razie potrzeby ich konkretne elementy są wymieniane.

Kiedy wymienić zaciski hamulcowe w autobusie?

System hamulcowy jest jednym z ważniejszych systemów w każdym pojeździe. Od jego sprawności zależy bezpieczeństwo prowadzonego autobusu, jego pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Wyróżnić możemy kilka objawów, które mogą oznaczać, że zaciski hamulcowe w autobusie  uległy uszkodzeniu i niezbędna będzie ich naprawa lub wymiana.

Użytkownik pojazdu powinien zwrócić uwagę przede wszystkim na objawy zauważalne podczas prowadzenia autobusu, czyli spowalnianie pojazdu i ściąganie go na jedną stronę. O konieczności wymiany zacisków może świadczyć również wyciek płynu hamulcowego, charakterystyczne dźwięki podczas hamowania, przegrzewanie się klocków i tarcz hamulcowych i słaba wydajność paliwa.