Układ hamulcowy jest prawdopodobnie najważniejszym elementem każdego pojazdu, którego nawet drobne usterki narażają kierowców na poważne niebezpieczeństwo. Dlatego nigdy nie można zwlekać z naprawą jakichkolwiek awarii tego układu. Co dokładnie obejmuje naprawa hamulców w profesjonalnym serwisie? Czy można wykonać tę czynność na własną rękę?

Jak wygląda profesjonalna naprawa hamulców?

Szczegółowe etapy napraw są zależne od rodzaju usterki, jednak aby ustalić stan hamulców w pojeździe, konieczna jest ekspertyza, którą zaczyna się każda naprawa. Przy oględzinach układu hamulcowego często wychodzą na jaw problemy, których nie dałoby się zdiagnozować bez wizyty w serwisie. Naprawa obejmuje zwykle wymianę części, które niekiedy można zakupić w warsztacie za atrakcyjne ceny. Po diagnozie i usunięciu usterek jest jeszcze trzeci etap napraw układu hamulcowego, a mianowicie jego regeneracja. Proces ten polega na odnawianiu hamulców, na przykład poprzez odrdzewianie konkretnych części, czy też usunięcie z nich piachu i żwiru.

Czy układ hamulcowy można naprawić samemu?

Niezależnie od tego, czy konieczna jest naprawa, czy też regeneracja układów hamulcowych, takie czynności zdecydowanie lepiej jest zlecać profesjonalistom. Pracownicy warsztatów nie tylko dysponują specjalistyczną wiedzą, ale i narzędziami umożliwiającymi ekspertyzę i naprawę hamulców. Pomijając już jakość amatorskich napraw hamulców, to w domowych warunkach wiele problemów można zwyczajnie przeoczyć. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa znacznie lepiej jest oddać pojazd do serwisu.

Kiedy trzeba zlecić naprawę hamulców?

Eksperci zalecają regularną konserwację układu hamulcowego co 10-30 tys. przejechanych kilometrów, niezależnie od rodzaju pojazdu. Oczywiście w warsztacie trzeba też się niezwłocznie zjawić, gdy w pojeździe wystąpią jakiekolwiek problemy układu hamowania, na przykład:

  • piszczenie układu hamulcowego,
  • trzęsienie się kierownicy przy hamowaniu,
  • zapadanie się pedału hamulca.

Należy też wspomnieć, że dynamiczna jazda zużywa części układu hamulcowego znacznie szybciej od spokojnych przejażdżek.